Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Projekt Programowanie od podstaw – to projekt nastawiony na rozwój kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli i uczniów klas 1-3 szkół powiatów białostockiego i sokólskiego – projekt realizowany dzięki funduszom strukturalnym Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, Działanie 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”

W ramach realizacji projektu przeszkolonych zostało już 16 nauczycieli ze szkół: SP1, SP2, SP3 w Łapach, SP1 w Sokółce i SP w Malawiczach Dolnych. Panie nauczycielki wzięły udział w 36-godzinnym szkoleniu stacjonarnym w szkołach prowadzonym przez trenerów z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej: mgr inż. Michał Czołombitko, dr inż. Maciej Kopczyński, dr inż. Tomasz Grześ, dr inż. Anna Łupińska-Dubicka, dr inż. Urszula Kużelewska, mgr Joanna Bagińska (Mistrzowie Kodowania). Wraz z końcem 2017 r. nauczyciele przystąpili do realizacji dodatkowych zajęć z uczniami przy wsparciu trenera (15x2h). Każdy z przeszkolonych nauczycieli prowadzi zajęcia w ok. 16 osobowej grupie.

Jednym z wymogów konkursu, w odpowiedzi na który powstał projekt, było, aby jedno ze spotkań z uczniami odbyło się na terenie uczelni. W naszym przypadku spotkania, na terenie Politechniki Białostockiej, z uczniami rozpoczęliśmy 9 lutego 2018 r. A następnie w dniach 12-16.02.2018 r. odwiedzają nas średnio dziennie 3 grupy uczniowskie. W ciągu tygodnia z regionu zawitało do budynku Centrum Nowoczesnego Kształcenia PB ponad 250 dzieci wraz z opiekunami. Następna tura szkoleń wśród nauczycieli już trwa, a uczniowie przyjadą do nas w maju 2018 r. Wtedy Politechnikę odwiedzi ok. 400 uczniów.

Oprócz zajęć w pracowni multimedialnej Biblioteki Politechniki Białostockiej, gdzie dzieci uczyły się Scratcha lub AppInventora, odbywają się zajęcia z robotem edukacyjnym Photon.
Dodatkowo, dzięki ogromnej otwartości i uprzejmości ze strony Pani Dyrektor Biblioteki PB, młodzi adepci programowania zapoznają się z budynkiem biblioteki i czytelni.
A po zajęciach i zwiedzaniu mogą poćwiczyć swoje umiejętności w grach logicznych, układankach, puzzlach fraktalnych i wypróbować okulary 3D Oculus Rift.

Dzięki tego typu działaniom uczymy nie tylko programowania, ale również promujemy naukę, Politechnikę oraz równouprawnienie. Zwalczamy stereotypy, pokujemy bariery, przekonujemy, że nowe technologie nie są aż tak trudne i jednocześnie nie zabierają dzieciństwa, bo dzieci uczą się poprzez zabawę.

Nasze wyrazy uznania należą się w szczególności nauczycielom klas 1-3, którzy podjęli wyzwanie jakie niesie ze sobą współczesna szkoła: uczyć programowania i logicznego myślenia na etapie wczesnoszkolnym.

Więcej o projekcie można przeczytać na: https://pop.wi.pb.edu.pl/
oraz https://www.facebook.com/programowanieodpodstaw/

Kontakt

email:

Zespół projektowy:

dr hab. Dorota Mozyrska, prof. PB
Prodziekan ds. Promocji i Współpracy
Wydział Informatyki PB

501 375 459

Joanna Panasiuk
Wydział Informatyki PB

85 746 90 94